IVECO Stralis Active Time i Active Day

Veoma aktivno!
  • Automobilizam
  • Komentari isključeni za IVECO Stralis Active Time i Active Day

Godina 2002. je za IVECO bila godina Stralisa. Sa kabinom Active Space, Iveco Stralis je izbio u sam vrh klase kamiona za dugolinijski transport. Zamenivši EuroStar, Stralis Active Space naišao je na široko odobravanje vozača i vlasnika vozila zbog novog koncepta ergonomije, komfora kabine, snage i ekonomičnosti Cursor motora.

Iveco je nakon kabine Active Space, od prošle godine, ponudu proširio i na kabine Active Time i Active Day

Ni stručnim novinarima sve ove prednosti nisu promakle, pa je kamionu Stralis Active Space krajem iste godine dodeljena titula ”Truck of the Year 2003”.

Godina 2002. je za Iveco bila godina Stralisa. Sa kabinom Active Space, Iveco Stralis je izbio u sam vrh klase kamiona za dugolinijski transport. Zamenivši EuroStar, Stralis Active Space naišao je na široko odobravanje vozača i vlasnika vozila zbog svog novog koncepta ergonomije, komfora kabine, snage i ekonomičnosti Cursor motora.

Ni stručnim novinarima sve ove prednosti nisu promakle, pa je kamionu Stralis Active Space krajem iste godine dodeljena titula ”Truck of the Year 2003”.

Sa novim kabinama Stralis Active Time i Active Day, koje su ugrađuju na šasije i tegljače za kratke i srednje deonice u nacionalnom saobraćaju, kao i za teška vozila za distribuciju, čitav koncept Stralis je prošle 2003. godine zaokružen i proširen na sva teška drumska vozila Iveco.

Misija novog Stralisa
U velikim urbanim sredinama uočljiva je tendencija koncentracije drumskog transporta robe, čime se sa jedne strane smanjuje ukupan broj vozila, a težnja ka povećanju produktivnosti dovela je do povećanja broja teških kamiona na štetu srednjeteških teretnih vozila. Furgoni u gradove dovoze namirnice i ostale gotove proizvode, cisterne snabdevaju korisnike sa tečnim i gasovitim energentima, kamioni sa tovarnim sandukom, kiperi i šasije sa nadgradnjom komunalnog vozila doprinose čistoći grada i odnošenju otpadaka.

Tegljači se u okolini velikih urbanih sredina sreću sa kratkim poluprikolicama (City Trailers), a u regionalnom saobraćaju u svim mogućim ulogama. Pa i u long haul transportu sve više se ide na sistem rotacije, zamene prikolice ili poluprikolice, pa vozači nisu u toj meri prinuđeni da noći provode u kabini.

Aerodinamika i funkcionalnost
Na međugradskim deonicama vozi se u znatno gušćem saobraćaju, a vozač mora češće da ulazi i izlazi iz vozila. Velika prednost je što mora da prespava manje noći u kabini kamiona nego u dugolinijskom transportu. Da bi se poboljšala upravljivost i podesnost vozila za vožnju u gušćem saobraćaju, kabine su nešto uže (2,28 m umesto 2,48 m), pod kabine je niži za 15 cm.

Kabine Active Time/Active Day se od kabine Active Space spolja najlakše mogu razlikovati po tome što masku hladnjaka čine samo dve umesto tri horizontalne prečke.

Ivice kabine, kao i prednji deo krova su zaobljeni, što koristi aerodinamičnosti kabine i estetici. Što se izgleda tiče, jasno je kao dan – italijanskim dizajnerima nema premca, ma koliko se ostali trudili.

Novi tip vazdušnih tunela na prelazu prednje stene u bokove tako kanališe struju vazduha, da se spreči prljanje bočnih prozora, retrovizora i kvaka na vratima. Ujedno je i njihova visina manja nego kod velike kabine.

Manji gabariti kabina Stralis Active Time i Active Day čine ih preglednijim. Prednji branik je identičan sa branikom Stralisa Active Space. Izrađen je od nekoliko komponenti, da bi se mogao popraviti samo zamenom pojedinih delova, a ne celog branika. U branike su integrisani halogeni farovi, gornju sekciju čine pokazivači pravca, u sredini su oborena i duga svetla, a ispod njih su maglenke i ekstra-duga svetla. Iza branika se nalazi zaštita od podletanja automobila, koja je propisana u EU od 2003. godine.

Još jedan karakterističan element manjih kabina je da blatobrani „vire” 10 cm sa svake strane bokova kabine. Istovremeno, da bi se sprečilo naprezanje vozača, koji u poslovima distribucije mora češće da ulazi i izlazi iz vozila, ove kabine su spuštene za 15 cm u odnosu na Active Space, ali je zbog toga i visina motorskog tunela povećana (35 cm). I oslanjanje kabine je drugačije, sastoji se od dva vazdušna jastuka napred i dve spiralne opruge nazad. Podizanje kabine je elektrohidrauličko.

Sedište vozača živih boja ima interesantan oblik, a izvedeno je sa integrisanim sigurnosnim pojasom i naslonom za glavu. Ono je vazdušno ogibljeno, a može se pomerati po visini i dubini, a podesiv je i nagib naslona.

Instrumentacija sadrži klasične analogne pokazivače: brzinomer, obrtomer, ali i centralno postavljeni petoinčni displej u boji. Pod imenom ICD (Iveco Color Display), on predstavlja dominantan element na tabli sa instrumentima. Na ovom displeju moguće je očitavanje velikog broja informacija direktno vezanih za rad celokupnog vozila: napon akumulatora, potrošnja goriva, rad motora, stepen prenosa u kojem se nalazi menjač, temperatura i pritisak ulja, pritisak u rezervoarima vazduha, opterećenje osovina, istrošenost kočnih obloga, stanje ABS i EBS sistema. Osim toga na ovom ekranu je moguće očitavanje i servisnih informacija neophodnih za redovno održavanje. Informacije o mogućem kvaru su kodirane i da bi se mogle obrisati neophodno je poznavati šifre koje imaju jedino ovlašćeni servisi.

Active Day
Prva, odnosno kraća, Active Day kabina ima dužinu 1,66 m. Iza vozačevog sedišta ipak se nalazi 15 cm slobodnog prostora, što uz podesiv stub upravljača olakšava podešavanje optimalne pozicije za vozača. Ležaj ne postoji, što i opravdava naziv ove dnevne kabine, ali mesta za dokumenta i lične stvari ima dovoljno.

Active Time
Druga, duža, Active Time, kabina ima jedan ili dva ležaja od 2,15 m. Donji, standardni ležaj viši je od motorskog tunela i podeljen na tri dela. Kabina Active Time sa standardnom visinom krova namenjena je za šasije sa niskom nadgradnjom, vozila za prevoz automobila i tegljače sa cisternom-poluprikolicom.

Za sve visoke nadgradnje i poluprikolice, Iveco preporučuje verziju sa srednjom visinom krova, koja kao opciju nudi i drugi ležaj. Međutim, njena glavna prednost je visina unutrašnjosti od 1,82 m u sredini, što znači da vozači prosečne visine u njoj mogu komotno da stoje uspravljeni.

Cursor motori
Stralis kamioni sa šasijom za nadogradnju i tegljači imaju šestocilindarske redne Cursor 8 i Cursor 10 motore. Cursor 8 je snage od 310 KS (228 kW) i 352 KS (259 kW). Cursor 10 se može dobiti u verzijama sa 400 KS (294 kW) i 430 KS (316 kW).

Uvođenje serije Stralis Active Time i Active Day predstavlja zapravo završnicu razvojnog procesa, koji je otpočet još 1998. Tada je Iveco predstavio motor Cursor 8, sa 6 cilindara, zapreminom od 7,8 l u četiri varijante snage od 245 do 352 KS. Rekordna specifična snaga od 45 KS/l i masa suvog motora od samo 678 kg iznenadili su sve – i kupce i konkurenciju.

Sledeće, 1999. godine uveden je motor Cursor 10 zapremine 10,3 l u dve verzije, sa 390 (danas 400) i 430 KS. Arhitektura motora odgovarala je manjem agregatu Cursor 8.

Od kraja 2000. novi motor Cursor 13 sa 12,9 l zapremine i sa snagom do 440 KS ugrađen je u kamione Iveco EuroTrakker, off-road vozila za građevinsku operativu. Početkom 2001. u tegljač EuroStar ugrađena je verzija Cursora 13 sa 480 KS. Istovremeno je kao opcija ponuđen potpuno automatizovan menjač EuroTronic 2.

Za obezbeđenje visokog pritiska ubrizgavanja (1400 bar za Cursor 8 i 1500 bar za Cursor 10) i izuzetno precizne kontrole ubrizganog goriva, konstruktori su se odlučili za tehnologiju direktnog ubrizgavanja sa pumpom-brizgaljkom (Bosch PDE). Kod ovog sistema pritisak se stvara u samoj brizgaljki (injektoru). Pritisak se stvara mehaničkim aktiviranjem preko bregastog vratila u glavi, a količina ubrizgavnog goriva se kontroliše preko integrisanog elektromagneta koji je direktno upravljan od strane elektromagneta.

Monoblok izvedba cilindarske glave omogućila je oslanjanje bregastog vratila u sedam tačaka. Svaki cilindar ima četiri ventila, dva usisna i dva izduvna. Pokretanje bregaste osovine izvedeno je preko kaskadnih zupčanika u zadnjem delu motora. Osim pokretanja bregaste, sistem zupčanika pokreće uljnu pumpu, pumpu goriva i kompresor. Raspored ovih zupčanika odmah do zamajca obezbeđuje dovoljno snage za pokretanje 24 ventila i šest brizgaljki, bez buke i vibracija. Osim toga moguće je ugraditi PTO, a takav način pomoćnog izvoda snage ne zahteva aktiviranje spojnice i dozvoljava rad i kada vozilo stoji, što nije slučaj kada se snaga odvodi sa sekundarnog menjačkog vratila.

VGT – Variable Geometry Turbine
Inženjeri su u svom radu često sreću sa nedoumicama. Ako se turbina podesi da u oblasti malih brojeva obrtaja ima visok obrtni moment onda bi ograničenje protoka gasova dovelo do pregrevanja na visokim brojevima obrtaja. Da bi se tome stalo na put Iveco je napravio kombinaciju promenljive geometrije ulaznog dela u turbinu i rasteretnog ventila. Ovaj ventil ima funkciju kontrole pritiska izduvnih gasova na ulazu u turbinu. Praktično, ovom kombinacijom postignuto je usaglašavanje karakteristike turbine. Ulazna sekcija turbine, a ne lopatice, pomera se menjajući na taj način zazor i povećavajući presek protoka gasova na visokim brojevima obrtaja ili ga smanjuje na niskim i prilikom kočenja pri čemu povećava efikasnost rada dekompresione kočnice.

Turbina varijabilne geometrije, prave rezultate pokazuje na malim brojevima obrtaja sa velikim obrtnim momentom. Konstrukcija se ponaša kao mala turbina kada je potrebno imati veliki obrtni moment pri malim brojevima obrtaja, a kada je potreban višak snage na velikim obrtajima ponaša se kao velika turbina. VGT omogućava veliku elastičnost, a time smanjuje potrebu česte promene stepena prenosa. Zatim smanjeno je habanje rotirajućih i kliznih komponenti menjača, što direktno utiče na pouzdanost i duži radni vek samog menjača.

Iveco Turbo Brake
Princip rada dekompresione kočnice zasnovan je na efektu stvaranja otpora unutar cilindra otvaranjem izduvnog ventila nakon takta kompresije.

Sam sistem i princip rada poznati su od ranije, ali im je primena bila dosta ograničena. Princip rada ITB-a sastoji se u kočenju motorom putem dekompresije. Pri završetku takta kompresije otvaraju se parcijalno izduvni ventili na cilindru i dolazi do efekta ponovnog punjenja cilindra vazduhom preko VGT-a. ITB ne opterećuje dodatno motor ili kardansko vratilo ne dovodeći ih u zonu pregrevanja, a istovremeno snaga kočenja ITB-a se može meriti sa snagom kočenja standardnih elektro ili hidro-retardera. Trajna snaga kočenja ITB kočnice je na motoru Cursor 8 229 kW (310 KS) pri 2800 o/min, a kod Cursor 10 280 kW (380 KS) pri 2400 o/min.

Menjači
Šasije sa motorom Cursor 8-310 opremljene su ZF sinhronizovanim menjačima tipa Ecomid 9S 109 sa 9 stepeni prenosa. Ostali motori snagu prenose preko šesnaestostepenih ZF sinhronizovanih menjača tipa Ecosplit: 16S 151 za Cursor 8-350 i 16S 181 za Cursor-motore 10-400 i 10-430.

Ovi menjači poseduju Servoshift – servo pogon uređaja za uključivanje brzina. Kada treba poloviti stepene prenosa dvopoložajni prekidač na ručici menjača omogućava da se pripremi promena, koja će se obaviti tek kad vozač sledeći put pritisne pedalu spojnice.

Svi kamioni Stralis Active Time i Active Day mogu biti opremljeni potpuno automatizovanim menjačem EuroTronic 2 12AS 2301 sa 12 stepeni prenosa. Ovaj koncept kojeg su zajednički razvili ZF i Iveco dokazao se od 1997. u verziji EuroTronic 1, a od 2000. kao EuroTronic 2.

Promena stepena prenosa je potpuno automatizovana i pored ručice menjača, vozač koristi još samo pedalu gasa i kočnice. Pedala kvačila ne postoji.

Postoji još jedna prednost ovog menjača, EuroTronic 2 je za 65 kg lakši od menjača 16 S 181, a 49 kg lakši od 16 S 151.

Radna kočnica
Tegljači Stralis su opremljeni sa četiri ventilisane disk kočnice Knorr SB 7000, kao i sistemom EBS (Electronic Brake System) proizvođača Wabco.

EBS (Electronic Brake System) znatno povećava efikasnost kočenja. Zaustavni put kraći je i do 30%. Kočioni put pri brzini od 85 km/h sa sistemom EBS se skraćuje za 16 metara, što odgovara dužini četiri prosečna automobila.

Kod vozila Stralis Active Time i Active Day sa motorom Cursor 8 zadržane su doboš kočnice na zadnjim točkovima.

Električna oprema
Svim funkcijama vozila upravlja se elektronski. To važi i za funkcije motora: količina ubrizganog goriva, momenat početka ubrizgavanja, geometrija turbokompresora, dekopresiona motorna kočnica, tempomat – sve su pod komandom elektronike.

Elektronske upravljačke jedinice (ECU) naredbe dobijaju sa prekidača, a informacije od senzora. Budući da je njima povereno da upravljaju radom komponenata vozila, ECU prosleđuju naredbe ka aktivatorima (pneumatskim ili hidrauličnim ventilima, električnim relejima), a informacije šalju ka analognim ili digitalnim pokazivačima, kao i kontrolnim i signalnim lampicama.

Manje kablova, a više funkcija
Interakciju između centralnih jedinica, što se uz klasičnu električnu instalaciju teško može ostvariti, moguće je postići jedino digitalizacijom signala i njihovim prenosom preko CAN-Bus mreže. U odnosu na klasične sisteme broj kablova, osigurača i releja smanjen je za 40 do 50%.

CAN bus sistem omogućava nesmetan protok izuzetno velike količine informacija koje međusobno razmenjuju sve centralne elektronske jedinice kamiona. Dopuštajući njihovu međusobnu interakciju, praktično predstavlja kičmu vozila.

Osim toga i broj funkcija je znatno povećan, zahvaljujući CAN-Bus mreži. Tako se radio uređajem može upravljati i sa upravljača, a stanice se mogu pokazati na displeju table sa instrumentima. Vozač dobija informacije o stanju vozila (prosečnoj brzini, momentalnoj i prosečnoj potrošnji). Mogućnosti dijagnostifikovanja kvarova neuporedivo su veće. Broj informacija koje se prenose tako je veliki, da se među njima mora postaviti lista prioriteta. Informacije koje su relevantne sa aspekta bezbednosti prenose se pre svih ostalih. Ostale informacije se memorišu, a zatim obrađuju.

Na vozilo su instalirane četiri CAN-Bus mreže, za šasiju i agregate, kabinu, instrumente kao i za radio i komunikaciju. CAN-Bus za šasiju, na primer, povezuje motor, automatizovani menjač, intarder, EBS kočioni sistem, Ecas kontrolni uređaj vazdušnog ogibljenja, alarmni uređaj i senzor za očitavanje brzine vozila.

Šasije za nadogradnju 4×2 i 6×2
Iveco u ovoj seriji vozila nudi šasije za nadogradnju sa dve i tri osovine. Koncepcija nosećeg rama je klasična, dva podužna ”U” nosača međusobno su spojena poprečnim vezama u kombinaciji nitna-vijak.

Standardne 4×2 šasije na prednjoj osovini imaju parabolične dvolisne opruge, dok su na pogonskoj osovini četiri vazdušna jastuka. Vazdušno oslanjanje i prednje i zadnje osovine takođe je predviđeno za sve varijante motorizacije. Glavna prednost ovog sistema oslanjanja evidentna je kod transporta osetljivih tovara, kao i u distribuciji.

Troosovinske šasije 6×2 u standardnoj verziji imaju krutu ili elektrohidraulički upravljivu prateću osovinu. Obe zadnje osovine imaju vazdušno ogibljenje, dok je oslanjanje prednje osovine preko paraboličnih opruga. Uz ove verzije Iveco u ponudi ima i dva modela sa vazdušnim ogibljenjem svih osovina.

Tegljači 4×2 i 6×2
Standardni tegljač Stralis serijski je opremljen sa vazdušnim oslanjanjem pogonske osovine, sa četiri vazdušna jastuka.

Međuosovinsko rastojanje može biti ili 3,65 m ili 3,80 metara. Tegljač se može dobiti sa četiri varijante snage: 310 KS, 352 KS, 400 KS i 430 KS.

Iveco je predvideo dve varijante tegljača Stralis Active Time/Active Day sa ojačanom šasijom. Model RR (Rough Roads = loši putevi) predviđen je za zemlje sa lošim putevima, kakva je svakako i naša. Druga varijanta je za one kamione koji najveći deo svog radnog veka provedu na asfaltu, ali ih put ponekad nanese i do gradilišta. Ova varijanta ima redukcioni sistem zupčanika na glavčini poluosovine zadnjeg mosta. Odatle i oznaka HR (Hub Reduction = pogonska osovina sa dopunskim reduktorom u točku). Ova osovina poreklom je sa EuroTrakker serije. Ovim rešenjem povećan je klirens ispod diferencijala, a takođe je olakšan pokret na ekstremnim usponima. I kod tegljača HR i RR primenjeno je vazdušno oslanjanje zadnje osovine. Ove modele moguće je dobiti sa Cursor motorima 10-400 i 10-430.

Za prevoz kabastog tereta Iveco ima varijantu niskog tegljača sa vazdušnim oslanjanjem napred i nazad.

Sve navedene činjenice jasnim jezikom govore u prilog Stralisa.

Da li će se korisnik odlučiti za Active Time, Active Day ili Active Space kabinu, ipak je stvar njegovih potreba i namene koju kamion treba da zadovolji.

Bilo kako bilo, kupac dobija veoma moderan, ekonomičan i dugovečan kamion.

Back to top